Onderwijsmethoden
De ontwikkeling van het onderwijs wordt bepaald door het bevoegd gezag binnen de wettelijke kaders. Het schoolteam maakt de vertaalslag naar de praktijk in de school.
Bij het lesgeven maken we gebruik van onderstaande methoden.
Vak/vormingsgebied |
Groep |
Methode |
Verantwoording |
1 a. Lichamelijke oefening |
1-2 3 t/m 8 |
Bewegingsonderwijs in het speellokaal Basislessen bewegings- Onderwijs |
Deze methode geeft in concreet uitgewerkte lessen aan hoe de verschillende beweging aspecten van kinderen wordt aangeleerd en ingeoefend. |
1b. Zintuiglijke oefening |
Schatkist rekenen en taal |
||
2. Nederlandse taal |
3 4 t/m 8 8 |
Veilig Leren Lezen Taalactief Trimmen met taal |
Taal actief is een methode die op een attractieve manier de kerndoelen nastreeft. Hierbij worden voldoende mogelijkheden geboden om onderwijs op maat te kunnen ontwikkelen. |
3. Schrijven |
1 t/m 3 4 t/m 7 |
Pennenstreken Handschrift |
De methode Handschrift sluit aan bij de methode Veilig Leren Lezen van groep 3. Daar worden de schrijfletters aangeleerd parallel aan de leesontwikkeling. Deze schrijflettervorm wordt in de gehele school doorgevoerd. |
4. Lezen |
3 4 t/m 7 |
Veilig Leren Lezen Goed gelezen Leeslijn |
Veilig Leren Lezen is een goed gestructureerde aanvankelijke leesmethode, waarbij veel oefenstof wordt aangeboden voor kinderen met een wat langzamere ontwikkeling en materiaal voor snellere leerlingen. Er is ruimte voor gedifferentieerde aanpak. Leeslijn gaat in op de leesbehoefte van het kind en werkt dan ook met twee leerwegen: Leesweg en Leespad. Leesweg is de leerweg voor leerlingen die meer moeite hebben met het leren lezen. Deze leerlingen worden begeleid door de leerkracht of leesouder. Leespad is bestemd voor leerlingen die zich zonder intensieve instructie het lezen eigen maken. |
Vak/vormingsgebied |
Groep |
Methode |
Verantwoording |
5. Engels |
7 t/m 8 |
Groove me |
Een actuele versie die voornamelijk eenvoudige spreek-, luister-, en uitspraak oefeningen aanbiedt. |
6. Rekenen / wiskunde |
3 t/m 8 |
Alles telt |
Alles telt is één van de nieuwere methodes waarbij rekening gehouden wordt met de niveauverschillen van kinderen. De basisvaardigheden optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen zijn daarbij erg belangrijk. In Alles telt wordt een accent gelegd op oefenen, memoriseren en automatiseren. |
7. Aardrijkskunde |
5 t/m 8 |
Geobas |
Geobas is een eigentijdse aardrijkskundemethode, waarbij evenwicht is tussen topografie en leerwerk. |
8. Geschiedenis |
5 6 t/m 8 |
Blink |
Geschiedenis wordt gegeven aan de hand van een actuele en voor de kinderen aansprekende methode. Een goede balans tussen beleving, jaartallen en leerwerk. |
9. Natuur w.o. biologie |
3 en 4 5 en 6 7 en 8 |
Blink |
Leefwereld biedt aan de hand van kant en klare lessen een perfect totaal- aanbod van gezond gedrag, biologie, natuurkunde en techniek. |
10. Wereldoriëntatie |
3 4 t/m 8 |
Blink |
Wereldoriëntatie in groep 3 wordt gekoppeld aan thema's van Veilig Leren Lezen. In de bovenbouw wordt gebruik gemaakt van de moderne media om zo de kinderen met de wereld om hen heen in aanraking te brengen. |
11. Tekenen/ handvaardigheid |
3 t/m 8 |
Tekenen-, hand-, textiel- vaardig |
Deze methode geeft een goede spreiding van alle in de kerndoelen opgenomen eisen aan de creatieve ontwikkeling van de kinderen. In een gevarieerd aanbod van technieken en onderwerpen worden er door leerlingen veel creatieve hoogstandjes uitgevoerd. |
Vak/vormingsgebied |
Groep |
Methode |
Verantwoording |
12. Muziek |
1 t/m 8 |
Vier muziek met….. |
Voor het vak muziek wordt veelal gebruik gemaakt van bronboeken. |
13. Spel en beweging |
Bronboeken |
Spel en beweging wordt gegeven vanuit een werkmap, met allerlei gevarieerde opdrachten en oefeningen. |
|
14. Sociale redzaamheid verkeer |
3 t/m 7 |
Op voeten en fietsen VVN jeugd verkeerskrant |
In groep 5 en 6 wordt gebruik gemaakt van de verkeerskrant van VVN, terwijl er in groep 7 praktisch en theoretisch verkeersexamens worden afgelegd. |
15. Bevordering gezond gedrag |
1 t/m 8 |
Doe het zelf map |
Voor dit vak wordt gebruik gemaakt van bronboeken. In groep 8 staat seksuele voorlichting op het programma. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van projectmatig materiaal bijvoorbeeld 'lentekriebels'. |
16. Geestelijke stroming |
7 en 8 |
Wat geloof jij? |
Diverse culturen en religies komen aan de orde. |
17. Maatschappelijke verhoudingen |
8 |
In groep 8 wordt aan de hand van een actueel en eigentijds werkboek aandacht gegeven aan dit vak. |
|
18. Godsdienst onderwijs |
1 t/m 8 |
Startpunt |
Hierbij wordt gebruik gemaakt van een eigen verhalenlijn door de Bijbel. Deze serie wordt elke twee jaar op een uitgebreidere en verdiepende wijze aan de kinderen aangeboden. In groep 8 komen enkele gedeeltes uit de Bijbel aan de orde die meer een beschouwende dan een vertellende benadering vragen. |
19. Sociaal-emotionele ontwikkeling |
1 t/m 8 |
Kanjertraining |
De kanjertraining is een methode voor sociaal‑ emotionele ontwikkelingen. Het belangrijkste doel is dat een kind positief over zichzelf en de andere leert denken. De kanjertraining geeft kinderen handvatten in sociale situaties. |
20. ICT |
5 t/m 8 |
Schoolbits |
groep 5: Word groep 6: Word extra groep 7: Powerpoint groep 8: Excel |